بعد از هر خرید 10 درصد مبلغ خریدتون رو از ما هدیه می گیرید.
بعد از هر خرید 10 درصد مبلغ خریدتون رو از ما هدیه می گیرید.
چگونه کفش‌ های چرم را براق کنیم

چگونه کفش‌ های چرم را براق کنیم

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ اسفند

کفش‌های چرم برای حفظ زیبایی و دوام خود نیاز به استفاده از موادی دارند تا همچنان نرم بمانند و دوام بیش‌تری پیدا کنند. واکس‌ها و نرم کننده‌های تجاری و طبیعی از این دست می‌باشند، که علاوه بر نرم کردن کفش‌ها، ظاهر براقی هم به آن‌ها می‌دهند.چه بخواهید در یک جشن شرکت کنید یا در یک جلسه کاری در محل کار، پوشیدن کفش‌های براق می‌تواند جایگاه شما را به عنوان فردی متمایز کند که به جزئیات اهمیت می‌دهد.براق شدن کفش‌های شما نه تنها باعث می‌شود تیپ و استایل شما زیباتر به نظر برسد، بلکه بخشی ضروری از مراقبت و نگهداری صحیح از یک جفت کفش چرمی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه کفش‌های چرم را براق کنیم.

 

اهميت واکس زدن کفش

کفش‌های چرم (کفش چرم طبی، کفش چرم مردانه، کفش چرم زنانه و....) به مرور،ظاهر شفاف و براق خود را از دست می‌دهند. یکی از مزایای واکس زدن چرم، ظاهر منحصر به فرد و براقی است که به کفش‌های چرم می‌دهد.استفاده از واکس یک لایه محافظ موقت ایجاد می‌کند که می‌تواند کفش را تا حدودی در برابر آلودگی‌ها مقاوم نماید و شما می‌توانید پس از هر بار کثیف شدن کفش، به راحتی آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.پوست حیوان قبل از تبدیل شدن به چرم دارای روغن‌های طبیعی است، که در طول پروسه دباغی به تدریج از بین می‌روند. در نتیجه به مرور زمان چرم خشک می‌شود و برای حفظ ظاهر قبلی خود نیاز به روغن‌ها و نرم کننده‌های کفش دارد.از طرفی دیگر استفاده منظم و مکرر از کفش‌های چرم باعث می‌شود کفش‌های چرمی باکیفیت شما به تدریج طراوت رنگ خود را از دست داده و در اثر ترک و خط و خش برای همیشه آسیب ببینند.می‌توانید برای از بین بردن ترک‌ها، خراشیدگی‌ها، ساییدگی‌های رنگی یا چروک‌های درشت کفش‌های چرمی باکیفیت خود از واکس کفش استفاده کنید.با جلای کفش مناسب، نه تنها می‌توانید علائم ساییدگی را پنهان کنید و ظاهر کفش را بهبود ببخشید، بلکه می‌توانید کفش‌های چرمی باکیفیت خود را از آسیب دیدن در آینده نیز محافظت کنید.واکس کفش، روغن‌ها و چربی‌های از بین رفته در کفش را پر می‌کند و از اشباع شدن چرم با رطوبت یا آب جلوگیری می‌کند.استفاده از واکس کفش در پاییز و زمستان، برای جلوگیری از لک شدن روی چرم،بسیار مفید است.آب مستقیماً از روی کفش‌هایی که تازه صیقل داده شده یا واکس زده شده‌اند، می‌غلتد و این امر برای محافظت از کفش‌های شما در روزهای بارانی یا برفی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

 

انواع واکس

انواع مختلفی از واکس‌ها وجود دارند که می‌توانید روی چرم استفاده کنید تا آن را ضد آب یا درخشنده کنید.هدف اصلی واکس چرم، براق کردن چرم است البته بعضی از آن‌ها بر ماندگاری چرم نیز تاثیر گذارند.در ادامه به معرفی انواع واکسی که می‌توانید بر روی چرم خود استفاده کنید می‌پردازیم.

واکس جامد:حتما شما هم واکس‌های جامد قدیمی، که در قوطی‌های دایره‌ای شکل فلزی، نگهداری می‌شد را به یاد دارید.واکس‌های سنتی ،از بهترین نوع واکس برای کفش‌های چرم هستند و به وسیله فرچه واکس یا یک پارچه نرم یا اسفنج روی کفش مالیده می‌شود.این واکس‌ها علاوه بر جلا دادن به کفش، به دوام و کیفیت کفش هم کمک می‌کنند.

واکس مایع:بیش‌تر این واکس‌ها در قوطی‌هایی قراردارند که در سر آن یک بخش اسفنجی وجود دارد.در هنگام استفاده ،قوطی را برعکس کرده و سر اسفنجی را روی کفش قرار می‌دهید تا واکس از آن خارج شود سپس واکس را به صورت یکنواخت و منظم در همه جای کفش پخش ‌کنید.واکس‌های مایع فقط کفش را براق می‌کنند و به دوام آن کمک نمی‌کنند.

اسپری واکس:این اسپری‌ها ،مخصوص سطوحی است، که به خاطر حساسیت و آسیب پذیری که دارند، نمی‌توان از واکس جامد و مایع روی آن‌ها استفاده کرد مانند کفش‌های جیر.برای استفاده از اسپری واکس، به فضای باز بروید و اسپری را در فاصله ۲۰ سانتی‌متری از کفش قرار داده و واکس را به صورت یکدست روی کفش اسپری کنید.ویژگی بارز این نوع واکس اینست که استفاده از آن‌ها زمان خیلی کمی می‌گیرد.

واکس بی رنگ:این واکس به صورت جامد و مایع به بازار عرضه شده است.ویژگی این واکس‌ها این است که هم کفش را نرم می‌کنند و هم آن را براق می‌کنند و برای همه رنگ‌های کفش، قابل استفاده هستند.

کرم کفش یا واکس کرمی:این نوع واکس درخشندگی ماتی به کفش می‌دهد و به سرعت جذب چرم می‌شود.برای استفاده از آن، ابتدا باید روی کفش را واکس معمولی زد و بعد از خشک شدن واکس معمولی، از کرم کفش استفاده کرد تا کفش براق شود.

 

چگونه کفش‌های چرم را براق کنیم

نرم کننده‌ها

نرم کننده‌های چرم، جایگزین مناسبی برای روغن‌های طبیعی موجود در پوست حیوان هستند و چرم را نرم و انعطاف پذیر می‌کنند تا دیگر در برابر عوامل محیطی دچار خراش و آسیب نشود.انواع مختلفی از نرم کننده‌های تجاری در بازار موجود هستند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید اما اگر دسترسی به آن‌ها نداشتید ،می‌توانید روغن‌های گیاهی و مواد خانگی را جایگزین آن‌ها نمایید.روغن زیتون ،روغن بادام و نارگیل ،روغن حیوانی، وازلین، از این مواد هستند. توجه کنید که نرم کردن چرم بر روی طول عمر آن تاثیر مستقیمی دارد و یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری چرم است.

 

لوازم مورد نیاز برای واکس زدن

یکی از اصلی‌ترین لوازمی که برای واکس زدن مورد نیاز است،برس موی اسب یا فرچه پولیش است.موهای فرچه پولیش آنقدر نرم هستند که کفش شما را خراش ندهد و در عین حال آن‌قدر سفت است که درخشش حرفه‌ای را به کفش شما بدهد.استفاده از این فرچه،واکس را در تمام کفش، به صورت یکدست پخش می‌کند.

فرچه واکس: یک نوع برس مخصوص است که بهتر است از چوب و موهای طبیعی ساخته شده باشد و از جنس پلاستیک نباشد.از این برس می‌توان برای اعمال واکس و کرم روی سطح کفش استفاده کرد و همچنین این فرچه به تمیز کردن لبه‌های کفش در جایی که برس‌ها یا پارچه‌های معمولی دسترسی ندارند کمک می‌کند.

 

فرچه واکس

نحوه واکس زدن کفش

مرحله اول :قبل از شروع واکس زدن، مهم است که ابتدا کفش‌های خود را تمیز کنید تا هرگونه کثیفی، نمک یا گرد و غبار انباشته شده را پاک کنید. در غیر این صورت ممکن است کثیفی در زیر واکس گیر کند یا سطح کفش را خراش دهد.کفش را با فرچه خود به شدت مسواک بزنید تا هرگونه زباله از بین برود. در روش دیگر، از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن تمام سطح کفش استفاده کنید.فقط قبل از رفتن به مرحله بعدی، کفش را بگذارید تا کاملا خشک شود.در این مرحله، ممکن است بخواهید بند کفش خود را نیز بردارید.با این کار به زبانه کفش دسترسی راحت‌تری خواهید داشت و از وارد شدن هرگونه واکس به بند آن جلوگیری می‌کنید.همچنین می‌توانید کفش‌های خود را با صابون زین یا شامپو بچه و کمی آب تمیز کنید.با این حال، کفش‌های خود را در این فرآیند خیس نکنید و از دستمال مرطوب آغشته به شوینده و آب استفاده کنید.

 

نحوه واکس زدن

 

مرحله دوم:یک پارچه یا فرچه واکس را به واکس انتخابی خود آغشته کنید و با حرکات دایره ای کوچک روی سطح کفش حرکت دهید.فشار متوسطی روی چرم اعمال کنید و مطمئن شوید که سطح کفش را به طور یکنواخت واکس می‌زنید و به نوک پا و پاشنه پا توجه ویژه داشته باشید.اگر فرچه، در دسترس ندارید و می‌خواهید از پارچه استفاده کنید، پارچه را محکم به دور انگشتان اشاره و میانی خود بپیچید و از آن‌ها برای واکس زدن روی کفش استفاده کنید.می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید تا واکس را روی نقاطی که دسترسی به آن سخت است مانند لبه، رویه و شکاف‌های چرم استفاده کنید.سعی کنید یک لایه نازک از واکس را روی کفش بمالید.اجازه دهید لایه اول واکس خشک شود و در صورت لزوم لایه‌های دیگر را اضافه کنید.بعد از این‌که روی کفش اول واکس زدید،آن را روی روزنامه بگذارید و کار را بر روی کفش دوم را شروع کنید.هر کفش به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای خشک کردن نیاز دارد.اگر احساس می‌کنید کفش‌هایتان به لایه دیگری از واکس نیاز دارند، این لایه دوم را با همان تکنیک بالا اعمال کنید.

 

مرحله سوم:هنگامی‌که هر لایه اضافی از واکس خشک شد، فرچه پولیش خود را بردارید و واکس اضافی را با حرکات کوتاه و سریع پاک کنید.دقت کنید که سطح هر دو کفش را به طور یکنواخت برس بزنید.وقتی کارتان تمام شد، کفش‌ها باید ظاهری یک‌دست با براقی جزئی داشته باشند.اگر کفش‌های فوق العاده براق مورد توجه شما نیست، می‌توانید در این مرحله توقف کنید.

مرحله چهارم:ساده‌ترین راه برای براق کردن بیش‌تر کفش‌هایتان استفاده از پارچه‌های نرم برای صاف کردن کفش است.دستان خود را روی دو طرف پارچه قرار دهید و آن را روی کفش با حرکات سریع از چپ به راست و بالعکس حرکت دهید.

مرحله پنجم:بعد از این‌که لایه اول واکس را زدید، کمی آب روی کفش اسپری کنید و آن را روی سطح کفش بمالید.انجام این کار باعث براق‌تر شدن سطح کفش می‌شود.

 

کلام آخر

احتمالا کفش‌های چرمی خود را به قیمت بالایی خریداری کرده‌اید و بسیار برای شما با ارزش هستند.بعد از خرید کفش چرم ممکن است از خودتان بپرسید که به کفش چرم چی بزنیم تا به ماندگاری آن کمک کند و از طرفی دیگر هم ظاهر آن را زیباتر نماید.شما می‌توانید از انواع واکس‌ها و نرم کننده‌های مخصوص کفش چرم استفاده نمایید و هر چند وقت یکبار کفش‌های خود را طبق دستورالعمل گفته شده واکس بزنید تا طول عمر کفش‌های خود را افزایش داده و جلا و درخشش آن را چشم نواز نمایید. البته لازم است بدانید که نرم کردن و براق کردن کفش چرم فقط یکی از مراحل نگهداری استاندارد و اصولی کفش چرم است. اگر قصد دارید که بیش‌تر در مورد کفش‌های چرم و روش‌های نگهداری از آن بدانید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کیف و کفش چرم درگاهی جهت خرید اینترنتی چرم طبیعی مراجعه کرده تا علاوه بر کسب اطلاعات سودمند در این رابطه، از انواع کفش چرم زنانه و مردانه نیز دیدن نمایید و از خرید اینترنتی کفش چرم خود لذت ببرید.تمامی محصولات فروشگاه درگاهی، تمام چرم و دست دوز می‌باشند و در تولید آن‌ها‌ از بهترین متریال استفاده شده است.

سایر مقالات: چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم

مقالات مرتبط

headphones