بعد از هر خرید 10 درصد مبلغ خریدتون رو از ما هدیه می گیرید.
بعد از هر خرید 10 درصد مبلغ خریدتون رو از ما هدیه می گیرید.
انواع چرم I

انواع چرم I

۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

انواع چرم

 

چرم طبیعی

چرم طبیعی ماده ای بادوام و انعطاف پذیر است. چرم طبیعی از دباغی پوست حیواناتی مثل گاو به دست‌ می‌آید. فرایند دباغی باعث‌ می‌شود پوست فسادپذیر حیوان به یک ماده طبیعی پایدار به نام چرم طبیعی تبدیل شود و بهترین ماده برای تولید کیف و کفش با کیفیت است

 

 چرم مصنوعی

 چرم مصنوعی با الگو از چرم طبیعی اما توسط دستگاه‌های خاصی ساخته‌ می‌شود و برخلاف چرم طبیعی دو لایه می‌باشد.

 تمام مواد تشکیل دهنده چرم طبیعی مصنوعی است. چرم مصنوعی را با نام‌های چرم پلی اورتان، چرم وگان و چرم اگزما نیز‌ می‌شناسند. این چرم ارزان تر از چرم طبیعی است.

 

 

 

انواع چرم طبیعی از نظر شکل ظاهری و جنس چرم

 

چرم طبیعی در انواع مختلف در سطح دنیا تولید و به فروش می‌رسد. در این  مقاله تمامی مدل چرم های طبیعی را بر اساس نوع دباغی و کاربرد آنها تقسیم بندی کردیم که در ادامه با  آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

۱)چرم گیاهی

این چرم کیفیت چندانی ندارد. چراکه فقط مراحل ابتدایی رنگرزی روی آن اعمال‌ می‌شود! از این چند بیشتر برای آستر کیف و کفش استفاده‌ می‌شود. نام دیگر آن چرم نقاشی است. آن هم به این دلیل که هنرمندان زیادی برای خطاطی و نقاشی از این چرم به جای کاغذ‌های گوناگون استفاده‌ می‌کنند.

 

 

 

۲)چرم طبیعی میلینگ

این نوع چرم دارای یک سوی صاف و یک طرف پرزدار است. این محصول از پوست گاو، گوسفند و بز تهیه می شود.

 

 

۳)اشبالت :

اشبالت که از لایه لایه کردن چرم های ضخیم بدست می آید دارای سطحی پرزدار می باشد. رنگ اشبالت می بایست یکدست و به اصطلاح مغز رنگ باشد (یعنی تمام سطح و عمق آن رنگ شده باشد).

چون اشبالت پس از برش، سطح آن سمباده می خورد لذا می بایست حتماً یکدست و صاف سمباده شده باشد. برخی از اشبالت ها دارای مغز سبک (پوک) می باشند که از نظر استقامت (استواری) بسیار ضعیف هستند.

اشبالت به علت پرزدار بودن زود خاک می گیرد. از اشبالت بیشتر جهت تهیه کیف و کفش استفاده می شود.

 

اشبالت گاوی

این چرم از جداسازی و لایه لایه کردن چرم ضخیم گاو به دست‌ می‌آید. سطح آن مخملی و لطیف است. ظرافت این چرم از جیر کمتر‌ می‌باشد.

 

اشبالت بزی

چرم اشبالت بزی لایه ای نازک از چرم بز است. چون بز پوست نازک تری نسبت به گاو دارد چرم آن نیز ضخامت کمتری دارد.

 

 

 

۴)چرم فلوتر (شرانک):

چرم فلوتر از پوست گاو تولید می‌شود و همان چرم گاوی می‌باشد که بافت طبیعی دارد، چرم فلوتر برای ساخت انواع کیف و کفش و کمربند چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این چرم ضخیم است و مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

 

۵)چرم نبوک:

چرمی تمام دانه است که قسمت دانه مانند آن را سنباده میزنند و با قسمت ای که پشم از پوست جدا شده را جلا می دهند تا یک سطح مخمل مانند روی چرم ایجاد شود

 چرم نبوک از پوست گاو یا گوساله تهیه‌ می‌شود. برای تولید این چرم از بیرونی ترین لایه پوست حیوان استفاده‌ می‌شود. این چرم از چرم جیر ظریفتر است. فرایند سمباده زدن در تولید چرم نبوک سبب ایجاد سطحی مخملی و لطیف در این چرم‌ می‌شود.

 

 

۶)چرم جیر:

چرم جیر از لایه میانی پوست ضخیم گاو یا گوساله به دست‌ می‌آید. سطح این چرم ساختاری نرم و مخملی دارد. چرم جیر هم با دوام است و هم انعطاف پذیر. سطح جیر جاذب است و در برابر لک و آلودگی آسیب پذیرتر‌ می‌باشد.

 

۷)چرم کوروکو:

چرم کوروکو نوعی از چرم است که طرحی مانند پوست مار و کوروکدیل دارند، زمانی که چرم در معرض سایش قرار دارد این طرح‌ها به شکل ساختگی روی آن ایجاد می‌شود

 

 

۸)چرم بروشاو:

چرم بروشاو نیز دارای سطحی براق است و در واقع چرم نیمه ورنی می‌باشد؛ چرم بروشاو در تهیه کیف و کفش چرم و محصولات چرمی استفاده فراوانی دارد.

 

 

۹)چرم ورنی :

چرمی است که از پوست گوساله تهیه می شود و رویه آن با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می شود تا ظاهری براق پیدا کند. از این چرم در تهیه کیف و کفش استفاده می شود.

 

 

۱۰)چرم چاپی

دنیای مد همواره به دنبال زیبایی و ارائه طرح‌های جدید و جذاب است. در چرم چاپی بر روی کیف چرم یا سایر محصولات چرم طرح‌های دلخواهی ایجاد می‌کنند. با وجود چرم چاپی به راحتی می‌توان هر تصویری از جمله تصاویر گل‌‌ها را بر روی محصولات چرم طبیعی یا چرم مصنوعی ایجاد کرد.

 

 

 

۱۱)چرم مراکشی

این نوع چرم در رده چرم های محکم قرار می گیرد ولی در عین حال بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد. در زمان های گذشته چرم مراکشی را دوختن پوست دباغی می کردند. از این نوع چرم بیشتر برای صحافی کتابها استفاده می شد اما امروزه این چرم ها را برای تهیه کالا های چرمی ظریف مانند کیف های زنانه و کیف دستی و جیبی مردانه استفاده می شود.

 

 

۱۲) چرم اسپانیایی

چرم اسپانیایی در واقع نوعی از چرم مراکشی می باشد که امروزه این نوع چرم ها را از پوست اسب با کیفیت مرغوب به روش پوست پیرایی گیاهی تولید می کنند.عمل پوست پیرایی با استفاده از پوست درختان بید و غان انجام می شود. چرم های تولید شده به این روش از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند و خواصیت ضد آب را نیز دارند از این نوع چرم در ساخت کفش های مردانه مرغوب استفاده می شود.

 

 

۱۳)چرم روسی

این نوع چرم با بوی خوشایندی که دارند شناخته می شوند بوی خوب این نوع چرم ها بر گرفته از روغن درخت غان می باشد این نوع چرم هم اکنون توسط روش پوست پیرایی گیاهی تولید شده و برای صحافی، ساخت کیف، چمدان و لباس استفاده می شوند.

 

 

 

مقالات مرتبط

headphones